Grupa Krasnoludki

Ważne informacje 

Grzybobranie 2021

Grzybobranie 2021

17 września 2021 Pszczółki, Wróbelki, Krasnoludki, Smerfy i Muchomorki jadą do Leśnictwa Lipnik na Grzybobranie, ścieżkę edukacyjna i wesołe zabawy. Prosimy o przygotowanie odpowiedniego ubrania ( kalosze, Czapka, kurtka z...

więcej...

Spotkania z Rodzicami

Spotkania z Rodzicami

Zapraszamy Rodziców na spotkania organizacyjne: Kangurki – 14.09.2021 godz. 17.00 Pszczółki – 7.09.2021 godz. 17.00 Wróbelki – 8.09.2021 godz. 17.00 Krasnoludki – 9.09.2021 godz. 17.00 Muchomorki –10.09.2021 godz. 17.00 Smerfy - 13.09.2021 godz....

więcej...

Święto Dyni

Święto Dyni

W dniu 12 października br., w Przedszkolu Pod Topolą ogłosiliśmy konkurs dla dzieci  i rodziców  na „Bajkową Dynię”. Konkurs zorganizowała nasza nauczycielka Ewelina Drężek. Tematem konkursu było wykonanie z dyni wybranej przez siebie postaci z bajki....

więcej...

W listopadzie uczymy się:

Piosenki: . „Malowała jesień” sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie

1.
Malowała jesień w parku wszystkie liście,
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście. 2x

2.
Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół. 2x

3.
Zobaczył to wietrzyk i pędzi po lesie,
zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie. 2x

„Palcem po mapie” – opowiadanie Lilianny Bardijewskiej

Za oknem było pięknie, ale za zimno, żeby wyjść na dwór.

– Fajnie byłoby pojechać w góry – rozmarzył się Maksio.

– Ja wolę nad morze! – stanowczo stwierdziła Julcia.

Jeżyk zjeżył się, bo kłótnia już wisiała w powietrzu… Na szczęście w tym momencie do domu wszedł Tata z tajemniczym okrągłym pakunkiem.

– Piłka plażowa! – wykrzyknęły bliźniaki.

Ale szybko okazało się, że to nie jest taka zwykła piłka. Były na niej narysowane wszystkie oceany, morza i kontynenty.

– Możemy wyruszyć w podróż dookoła świata! – ucieszyła się Julcia i zakręciła piłką.

Zawirowały obie Ameryki, i Afryka, i Azja z Australią, i Antarktyda.

– My jesteśmy tu! – powiedział Maksio, zatrzymując piłkę na Europie.

– Gdzie? Nie wiedzę nas – zmartwił się jeżyk, wpatrując się w palec Maksia.

– Na północy Europy – wyjaśniła Julcia i rozłożyła na podłodze wielką mapę, na której były zaznaczone wszystkie europejskie kraje.

– A co to jest Północ? – dopytywał się zaciekawiony Gutek.

– To jedna z czterech stron świata, którą zawsze wskazuje kompas! – Maksio ucieszył się, że może się pochwalić prezentem, który dostał na imieniny. Już wiedział, że jeśli stanie twarzą do północy, za plecami będzie miał południe, po prawej ręce – wschód, a po lewej – zachód.

Teraz wszyscy troje pochylili się nad mapą Polski, ze wszystkimi jej miastami i rzekami. Na południu były góry, a na północy – morze.

– Jestem na najwyższym polskim szczycie! – zaśmiał się Maksio, kładąc palec na Rysach.

– A ja płynę Wisłą do morza. Już jestem w Krakowie, widzę Wawel i wawelskiego smoka! – pochwaliła się Julcia, jadąc palcem wzdłuż rzeki.

– Płynę z tobą. Chcę zobaczyć Warszawę i warszawską Syrenkę! – zawołał przejęty Gutek.

Potem jeszcze na chwilę zatrzymali się w Toruniu, żeby skosztować toruńskich pierników i jednym skokiem znaleźli się nad morzem, w Gdańsku, gdzie czekał na nich sam król mórz – Neptun w pięknej fontannie.

Swoją podróż palcem po mapie zakończyli na Półwyspie Helskim cieniutkim jak… palec.

– Nie ma to jak plaża nad Bałtykiem! – zgodzili się wszyscy troje, podrzucając piłkę do góry.

Przykładowe pytania kierowane do dziecka: O czym marzyli Julcia i Maks?; Co przyniósł tata bliźniakom?; Co było narysowane na piłce?; Na jakim kontynencie jest Polska?; Jaki największy Polski górski szczyt pokazał na mapie Polski Maksio?; Jaką rzeką Julcia płynęła palcem po mapie do morza?; Jak nazywa się polskie morze?; Co zobaczyli w Krakowie /Warszawie / Toruniu / Gdańsku?; Gdzie bliźniaki zakończyły swoją podróż palcem po mapie Polski? Jeżeli jest taka możliwość obejrzyjmy z dzieckiem mapę Polski i wybierzmy się w podróż palcem po mapie…

Tematy kompleksowe realizowane w tym miesiącu:

  1. Mój Dom
  2. Mój Kraj
  3. Niesamowita podróż w czasie.
  4. Zdrowe zęby mam bo o nie dbam.
  5. Jesienna muzyka

Warto wiedzieć

Okres pomiędzy piątym i szóstym rokiem życia znowu może cechować się nadmiernymi emocjami czasami rozdzierają je skrajności. Ponownie chce być w centrum uwagi, chce być najbardziej kochane, najlepiej oceniane, mieć wszystkiego najwięcej.

Zachowanie wtedy zaczyna przypominać zachowanie 2 ½ latka. Dzieci w tym wieku bywają często krnąbrne, niegrzeczne. Gotowe są dyskutować o każdym poleceniu godzinami. Jednocześnie pragną zdobywać stale nowe doświadczenia, pragną często zbyt wiele na raz.

Sześciolatek to przecież małe dziecko, które ma stosunkowo słabo ukształtowany system własnego „ja”. Dlatego jest mocno uzależniony emocjonalnie od najbliższych osób i trudno mu się obejść bez pomocy z ich strony. Na dodatek nie wie jeszcze, jakiego wsparcia mogą mu użyczyć osoby trzecie. Oderwanie od najbliższych budzi w nim strach, że stanie się coś okropnego. Traci więc poczucie bezpieczeństwa, bodaj najważniejszej potrzeby psychicznej.

Bardzo pomocne są wówczas motywacje zawierające podziw i uznanie dla osiągnięć dziecka. Pod koniec szóstego roku powraca etap uspokojenia, pewności siebie i zadowolenia

Mowa

Każde dziecko 6 letnie przed rozpoczęciem właściwej nauki czytania powinno poprawnie i dokładnie wymawiać wszystkie głoski wypowiedziane pojedynczo, jak również w wyrazach i zdaniach.

Wiadomości:

Powinno mieć tak bogate słownictwo, żeby wyrazić proste treści, opisywać obrazki zdaniami nie robiąc błędów gramatycznych. Z własnej inicjatywy zadają pytania i odpowiadają na pytania. Posiada odpowiedni zasób wiadomości o środowisku społeczno – przyrodniczym. Zna i wie, co robią ludzie takich zawodów jak: lekarz, górnik, nauczyciel, rolnik itp. Zna nazwy zwierząt i potrafi o nich coś powiedzieć.

Rozumienie 6-latka:

  • Rozumieją akcję prostego opowiadania, treść obrazków.
  • Rozumieją znaczenie prostych gestów.
  • Rozumieją polecenia słowne.

Myślenie:

  • Kojarzą związki między kolejnymi faktami /historyjka obrazkowa/.
  • Potrafią zastosować prostą klasyfikację np. kolor, kształt, czy wielkość.
  • Umieją szeregować wg długości.
  • Odtwarzają zbiory.
  • Szeregują zbiory wg wielkości,
  • Potrafią wskazać różnice między dwoma przedmiotami.
  • Rozpoznają cyfry oznaczające liczby od 1-10

Pamięć:

Zapamiętują polecenie wykonania kilku kolejnych czynności po kilkurazowym powtórzeniu.

  • Pamiętają piosenki, zabawy.
  • Zapamiętują wcześniej poznane spostrzeżenia.

Rozwój społeczno – emocjonalny

  • Rozpoznają i nazywają wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi .
  • nie są bardzo nieśmiałe, zahamowane lub nadmiernie pobudliwe
  • wykonują polecenia skierowane do całej grupy
  • nawiązują kontakt z rówieśnikami, nie izolują się, nie są agresywne
  • nie zniechęcają się zbyt łatwo, przy trudnościach w wykonaniu zadań
  • reagują na uwagi, kontaktują się z dorosłymi , wykorzystują komunikaty werbalne i pozawerbalne.

Rozwój ruchowy i manualny

  • są sprawne ruchowo, pracują nad ruchami całego ciała,
  • posiadają koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych takich jak czytanie i pisanie.
  • nie wykazują niezręczności przy ustawianiu klocków, trzymaniu ołówka, chwytaniu piłki,
  • lateralizacja ręki – praworęczność
  • są samodzielne w wykonaniu rysunku, ulepianki, budowli
  • wytwór jest czytelny

Analiza i synteza wzrokowa

  • spostrzegają szczegóły wzoru przy odtwarzaniu
  • układają układanki z kilku części
  • nie wykazują zaburzeń kierunku przy odwzorowaniu

Analiza i synteza słuchowa

  • powtarzają wszystkie dźwięki
  • słyszą różnice między podobnymi dźwiękami
  • wyodrębniają pierwsze głoski w wyrazie i analizują proste wyrazy na głoski.
  • rozpoznają litery , odczytują krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych.
  • rozumieją krótkie polecenia w języku obcym nowożytnym , reagują prawidłowo na nie  w zabawach.