Grupa Kropeczki

Nauczycielki grupy
Krystyna Orzoł
Agnieszka Bareda-Pęksa
kropeczki@przedszkolepodtopola.edu.pl
W maju uczymy się:
Wiersza: „Drogim Rodzicom”
Do przedszkola ,,Pod Topolą”
Przyszli rodzice
My orkiestrą ich witamy
Grają werble i bębenki
Wygrywają rytm piosenki.
Mamo , tato dzisiaj ja
Podarować chcę Ci świat
Mamo , tato czy ty wiesz
Jak ja bardzo kocham Cię.
Piosenki: „Czary Mary”
Czary mary dla mamusi
Wyczaruję kwiatek róży
Czary mary hopsa , sa
już różyczkę mama ma
Ref. Czary mary coś dla mamy
na dzień mamy , mamie damy / 2x /
Czary mary dla mamusi
Wyczaruję buziak duży
Czary mary hopsa , sa
już buziaka mama ma
Ref. Czary mary coś dla mamy
na dzień mamy , mamie damy / 2x /
Nasze dzieci już:
- znają rośliny rosnące na łące
- prawidłowo trzymają przybory do rysowania
- rozpoznają wysokość dźwięków wysokich, niskich
- posługują się liczebnikami porządkowymi
- liczą w zakresie swoich możliwości
- przestrzegają ustalonych zasad
- chętnie biorą udział w uroczystościach przedszkolnych
Tematy kompleksowe realizowane w tym miesiącu:
- Majowa łąka
- Kochanym rodzicom
- jesteśmy dziećmi , lubimy się bawić
- Dziecięce przyjaźnie
Cele ogólne realizowane w tym miesiącu:
Warto wiedzieć
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co złe a co dobre kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łatwego znoszenia stresów i porażek rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych warunkach fizycznych i intelektualnych troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Zadaniem przedszkola jest realizowanie zadań zawartych w Postawie Programowej Wychowania Przedszkolnego, a to oznacza że wiele uwagi należy poświęcić samodzielności dziecka.
Samodzielność to najważniejsza umiejętność dziecka sprzyjająca dobremu przygotowaniu do podjęcia nauki w szkole.
- nie rób czegoś ZA dziecko, tylko Z NIM lub OBOK NIEGO – bądź w pobliżu, by móc czuwać nad bezpieczeństwem, ale pozwól mu wykonać daną czynność samodzielnie;
- naukę dziel na mniejsze etapy i wymagaj pokonania pojedynczych kroków;
- nagradzaj za samodzielność – nagradzaj jednak nie efekty, ale próby wykonania czegoś samodzielnie, nawet jeśli końcowy etap nie jest zadowalający;
- pozwalaj dziecku podejmować decyzje ( o ile nie zaszkodzą one jemu samemu lub otoczeniu), nawet jeśli wiesz, że skutek będzie daleki od zamierzonego;
- egzekwuj wywiązanie się z każdego obowiązku, jaki powierzysz dziecku; pamiętaj jednak, że chodzi tu o SAMODZIELNE, a nie IDEALNE wykonanie;
- miej w sobie gotowość na pogodzenie się, że nie wszystko będzie idealne, szybko, czysto, do końca;
- jeśli to, co dziecko zrobiło,( np. sprzątanie) wymaga poprawy, najlepiej popraw to tak, by dziecko tego nie widziało. Gdy to niemożliwe, powiedz żartem, np. „ Właśnie mały duszek szepnął mi, bym i ja coś posprzątała”. Starsze dziecko najpierw pochwal za to, co samo zrobiło, a potem dodaj, co jeszcze chciałabyś, by zostało zrobione;
- pokazuj, że dziecko jest lubiane i akceptowane, a jego sukcesy są dostrzegane i ważne;
- wykorzystuj możliwości, jakie daje grupa przedszkolna – dziecko chętnie podejmuje działania, zadania wśród rówieśników, podpatruje, bo też „ chce umieć”, a modelowanie kolegów jest skuteczniejsze;
- jeżeli mówisz, co dziecko zrobiło źle, mów też, co zrobiło dobrze.
- zna zasady obowiązujące w grupie
- prawidłowo siedzi przy stole podczas posiłków
- współdziała w zabawie z innymi dziećmi
- prawidłowo myje i wyciera ręce